Ouderparticipatie op school via linked-in

Ouderparticipatie op school via linked-in

Ouders hebben veel kennis en vaardigheden waar scholen gebruik van kunnen maken. Het Technasium van het Calandlyceum is enthousiast over deze vorm van ouderparticipatie op school en start een linked-in groep voor ouders: Calandlyceum Technasium Ouderplein. Het idee is dat ouders willen bijdragen aan de kwaliteit van de opleiding van hun kind.

Technasium Callandlyceum 
Het Technasium is een innovatieve onderwijsopzet waarin praktijkopdrachten en beta-vakken centraal staan. Het is een VWO-plus opleiding waar leerlingen tijdens het vak Onderzoeken en Ontwerpen aan praktijkopdrachten werken zoals: het ontwerpen van een dierenverblijf voor Artis, oplossingen bedenken waardoor ouderen langer thuis kunnen blijven wonen, een gebouw ontwerpen dat energie oplevert, nadenken over hoe je beginnende huisbranden kunt bestrijden.

Het ouderinitiatief
Het ouderplein is het digitale alternatief voor het schoolplein waar ouders elkaar kunnen ontmoeten en initiatieven starten. Ouders kunnen op de volgende drie terreinen iets voor het Technasium betekenen:
• Hand- en spandiensten leveren en bijvoorbeeld meegaan bij excursies
• Opdrachtgevers, connecties en (mogelijke) projecten aandragen
• Initiatieven aanreiken zoals het verzorgen van lezingen of presentaties

Bijdragen aan de kwaliteit van de opleiding
Als dit initiatief goed werkt hebben alle partijen er baat bij: de leerlingen, hun ouders en de school. Rutger Gast, coördinator bij het Technasium, is enthousiast: ‘Het zou geweldig zijn als we met dit initiatief meer ouders betrokken kunnen krijgen en houden bij het Technasium. Stel dat we voor een project kennis zoeken op het vlak van architectuur, of biochemie, en er zouden ouders zijn die daarbij kunnen helpen of bemiddelen, dat zou toch fantastisch zijn?’